Levicové vlády to mají jednodušší, jsou prostě více zaměřeny na sociální jistoty bez ohledu na nutnost něco udělat v době krize. Spokojenost občana, hlavně voliče na prvním místě. A to je právě problémem dnešní situace. Za krizi mohou oni. Jednoduché, leč účinné tvrzení pro masy. Máme třikrát nižší nezaměstnanost než Španělsko. Koho zajímá právě tato země? Já jsem nezaměstnaný a v Česku. Za všechno může ta pravicová vláda zlodějů, co si myslela, že nám zavře ústa jakýmisi protikorupčními opatřeními. Ze sociologického průzkumu přeci vyplývá, že korupce a boj s ní je na prvním místě.
Protikorupční opatření
- Veškeré informace o veřejných zakázkách se musí zveřejňovat na internetu.Zákon určí povinnost zveřejňovat na internetu všechny údaje týkající se konkrétní zakázky.
- Veřejných zakázek se budou moci účastnit jen průhledné firmy. Má-li dodavatel podobu akciové společnosti, musí doložit svoji vlastnickou strukturu.
- Hodnotící komise významných veřejných zakázek by měla mít nejméně 9 členů. Jeden z nich včetně jednoho náhradníka by měl být losován zadavatelem ze seznamu hodnotitelů vedeného na ministerstvu pro místní rozvoj.
- Rozklikávací rozpočet pomůže odkrýt zbytečné výdaje. Úniky prostředků budou díky možnosti snadno zjistit jednotlivé položky příjmů a výdajů složitější.
- Provozní výdaje státu se omezují jen na nezbytné. Veřejné výdaje byly sníženy o 10 procent. Zmenšuje se tedy prostor pro možnou korupci.
- Elektronické aukce ušetří při nákupu energií, služeb nebo materiálu. Doposud se podařilo ušetřit miliony korun v případě jednotlivých veřejných zakázek.
- Zvýšila se kontrola při prodeji veřejného majetku. Vznikla povinnost oznamovat všechny uvažované nebo plánované prodeje veřejného majetku nad určitou hodnotu s dostatečným předstihem na oficiálních serverech. Došlo tak ke zvýšení průhlednosti a rozšíření počtu zájemců o koupi majetku.
- Zvyšuje se kontrola veřejných funkcionářů. Zavedením centrálního registru evidenčních míst se pomůže zamezit střetu zájmů a zjednoduší se přístup veřejnosti k informacím.
- Veřejní funkcionáři musí zaručit své transparentní a poctivé jednání ve vlastním etickém kodexu. Voleným zástupcům i zaměstnancům veřejné správy vzniká povinnost kodex zpracovat a veřejně publikovat. Lidé tak mohou slíbené chování po zástupci vyžadovat.
- „Testem spolehlivosti“ budou muset projít i někteří veřejní funkcionáři. Vedle policistů budou povinni se zkoušce podrobit i některé další osoby působící ve veřejné správě.
- Tresty za korupci se zpřísňují. Zvyšují se postihy za úplatkářství, pletichy ve veřejných soutěžích či kupčení s hlasy. Úřední osobě hrozí za korupční jednání až desetileté vězení.
- Zavádí se trestní odpovědnost právnických osob. Právní norma definuje korupční trestné činy právnických osob a sankce, které za ně hrozí. Firmy tak povede k vyšší odpovědnosti za své jednání.
- Oznamovatelé korupce by měli být více chráněni. Pokud zaměstnanec upozorní na korupční jednání na pracovišti, bude mu poskytnuta vyšší právní ochrana než doposud.
- Lidé se s podezřením na korupci mohou obracet na telefonní linku 199. Linka poskytuje právní pomoc lidem, kteří se setkali s korupčním jednáním.
- Vznikl institut ombudsmana policie. Policisté se na něj mohou obracet v případě podezření na nekalé praktiky uvnitř policie.
- Generální inspekce bezpečnostních sborů umožní nezávislou kontrolu policie.Tento inspekční orgán je zcela nezávislý na příslušných ministerstvech či bezpečnostních sborech. Zamezí tak efektivně korupci u policie, celní správy či vězeňské služby.
- Za pomoc při odhalení korupce může být obviněnému prominut trest. Upřesňují se podmínky, za kterých nebude možné uložit trest spolupracujícímu obviněnému.
- Vymezují se podmínky pro použití odposlechů a agenta provokatéra. V trestním řádu bude vymezen okruh trestných činů korupčního charakteru, na které budou moci být tyto vyšetřovací praktiky použity.
- Zamezí se nežádoucím vazbám mezi vyšetřovateli a veřejnými funkcionáři.Vzniknou speciální soudní senáty a specializované útvary státního zastupitelství pro oblast boje s korupcí a finanční kriminalitou.
- Zlepší se přístup vyšetřovatelů k údajům z daňového řízení. Snazší přístup orgánů činných v trestním řízení usnadní boj s hospodářskou kriminalitou i organizovaným zločinem. Vznikne proto specializovaný útvar policie.
- Radniční periodika již nebudou zneužívána. Čtenáři tak budou objektivně informováni o dění v obci. Jednostranné propagandě se zamezí povinným poskytnutím prostoru více stranám či zavedením kontrolních mechanismů.
(viz. Informační centrum vlády)
Každý čtenář si jistě vytvoří obrázek o těchto nařízeních a skutečném dodržování. Je podle mě velmi jednoduché informovat čtenáře o probíhajících korupčních kauzách. Je jednoduché občana uvádět v omyl, pokud není dostatečně informován. I když je pravda, že to samé zřejmě platí pro populisty, kteří dokáží občana informovat pouze a jen skrze své zájmy. A vláda jistě už tímto způsobem informuje o svých záměrech.
Občan a hlavně volič si může vybrat, zda populismus a nebo se informovat o správnostech tvrzení. Což je obtížnější, protože Češi jak známo nemají rádi, když je někdo poučuje. Prý snad v celé Evropě.
Dnes už neslyším nic jiného, než že je stále něco rozkradeno....
Levicoví populisté vždy využívají neinformovanosti
Jak jsem již uvedl, výše. Neinformovanost občanů o skutečných záměrech a opatřeních vlády je jistě úkolem i pro novináře. Ale bohužel zpravodajství je spíše zaměřeno na prodejnost informací, bez ohledu zda jsou úplné. Pak nám již zbývá zaměřit se na politicky orientované deníky aj. Ale i zde se objevují ony jednoduché rady, z leva či prava.
Který občan ovšem využije této možnosti? Stejné je to i v oblasti ekonomických opatření. Proč je to nutné, což zakrývá opět populistické tvrzení, "my víme jak na to." Oni to vědí, oni jsou ti, kdo tomu rozumí. A oni potom mohou za to, co se děje.
Je to kolotoč, jednou se bude psát. Pravicoví populisté vždy využívají neinformovanosti.